Ukentlig kan man lese om de 3, 7 eller 10 beste, riktige eller nødvendige øvelsene for ryggen i (sosiale) medier. Øvelser du bør eller må gjøre dersom du skal få bukt med den vonde ryggen din eller forebygge vond rygg.

Det er nærmest en gåte hvorfor informasjonsbehovet for spesielle øvelser til ryggen oppfattes å være så stort av så mange. Ukeblader, aviser og mediahus – enkeltpersoner, grupper, foreninger – terapeuter, behandlere og tilbydere – alternative og autoriserte helsearbeidere – gud og hvermann. En felles påvirkningsrunddans som nærer seg selv. Det virker også som det er en konkurranse i dette blant både selverklærte og akademisk erklærte «eksperter», journalister, nettredaktører og magasiner. Nærmest en frykt for å ikke stå utenfor det gode ryggselskap: Har du ikke demonstrert noen øvelser for ryggen i moderne treningstøy, på ei treningsmatte og med litt treningsutstyr, kommer ingen til å tro at du kan noe om rygg og pasientene holder seg unna. Og hvis ikke nettopp du viser noen øvelser for ryggen på insta, face, i VG, i KK eller på egen blogg, kommer samfunnets rygghelse til å gå under.

Etter et par tiår der spesielle øvelser for rygg må være et av de mest uttømmede helseinformasjonskonseptetet i historien er det nærmest komisk hvor utbredt det fortsatt er. Ikke bare det, det synes som det bare blir mer og mer. Men for all del, fortsett å inspirere folk, gi alternativer, stimulere og motivere til bevegelse – både for den enkeltes helse og folkehelsen. Det er dog kanskje på tide å spørre om fokuset på spesielle øvelser som må eller bør gjøres, i en årelang og utbredt ekspert-showcase, egentlig tjener ryggplagene eller ikke?


Anyway, med fare for å ryste grunnvollene i den kontinuerlige konkurransen om å vise de BESTE øvelsene for ryggen i (sosiale) media…

Her avsløres den ALLER beste øvelsen for vond rygg:

å gå!


Svaret kunne også vært «den øvelsen som blir gjort» som en ikke-helseutdannet kompis trodde var svaret på hva som var den beste øvelsen. Begge deler er omtrent like riktige.

For det første er det ingen øvelser eller treningsform som har vist seg bedre enn andre når det gjelder for ryggsmerter. En enorm mengde forskning viser at det er ingen særlig forskjell. Du kan dermed med vitenskapen i hånd velge akkruat det som passer for deg. Det har imidlertid vist seg at mengden har noe å si. Jo mer regelmessig aktivitet, jo bedre for ryggen. Trening eller aktivitet med mer intensitet synes også å være bedre for både ryggens helse og for smerter.

For det andre kan du da velge aktivitet som du liker, som er tilgjengelig for deg og som du har ressurser til. Kanskje å gå ikke er for deg, kanskje du liker markløft, yoga, sykling, svømming, dans, fotball eller noe annet. Men det å gå er på generelt grunnlag den aller mest tilgjengelige aktiviteten for flest mennesker. Det kan gjøres når som helst og hvor som helst. Det er gratis og krever ikke spesielt utstyr eller hjelp fra ekspertise. Det er dessuten kanskje den tryggeste formen for aktivitet og du kan ta styringen over aktiviteten helt og holdent selv.


Du vil ikke i forskningsuniverset finne én øvelse som er (særlig) bedre enn å gå for ryggsmerter. Bare prøv! 🙂 Det du derimot kanskje vil finne ut av er akkurat hva som funker for deg.

Er du ute å går for ryggsmertene så kan du investere litt i den generelle helsen også. Minst 150 minutter i uka, helst det dobbelte. Iallafall til sammen med andre typer aktiviteter du gjør. Noe av det må være med høyere intensitet, jo mer jo bedre. Gå raskt, gå langt, gå ofte, gå i skog- og mark, bli anpusten, bli svett.

Kanskje er ikke å bare gå tilstrekkelig for alle, men trening for ryggsmerter trenger i de aller fleste tilfeller ikke mer enn en tilgjengelig og overkommelig form. Å gå er i så måte den aller beste «øvelsen».